De jong ogende Sven Otte, hij is net vijftig geworden, is als 30 jarige uit Duitsland naar Nederland gekomen.
Hij had gesolliciteerd als contrabassist bij het NNO, Noord Nederlands Orkest, en was aangenomen. Daarvoor had hij door heel Europa heen gesolliciteerd op zoek naar een baan als contrabassist. Hij kende Nederland al wel en Groningen ook, want hij had als puber al met zijn vader met de boot over het Reitdiep en Eemskanaal gevaren. En hij vond Groningen meteen een fijne stad.
Hij vond het spelen bij het NNO heel leuk, maar “Ik solliciteerde toch op andere banen, omdat mijn zoon in het Ruhrgebied woonde, maar dat wilde niet lukken. En toen ben ik hier blijven hangen. Enerzijds vond ik het spelen bij het NNO heel leuk, maar anderzijds vond ik het moeilijk om vooruit te komen, alsmaar hetzelfde doen en dat al jaren, dus ging ik op zoek naar verandering.”
“Ik speelde naast het NNO ook in kamermuziek ensembles en speelde Jazz in een bandje, dat vond ik uitdagender en had het gevoel dan meer ‘in the picture’ te staan. Ik genoot ook van het andere contact met het publiek, ook het zelf muziek schrijven en/ of uitzoeken wat je wilde spelen sprak mij aan. Het is vrijer en actiever dan spelen voor het Noord Nederlands Orkest. Alhoewel ik daar ook heel mooie ervaringen heb opgedaan, als we allemaal samen speelden als een, bijvoorbeeld bij het 5 mei concert in Amsterdam.”
“Terwijl ik bij het NNO werkte kluste ik al aan instrumenten, altijd heb ik mijn contrabassen zelf afgesteld. (Afstellen van een contrabas is niet het zelfde als het afstellen van een viool omdat de contrabas geen standaardwaarden kent). Over het bouwen en restaureren van de contrabas heb ik veel geleerd van Jurgen Preyer, die destijds leerling van mij was op het conservatorium.”
“Zo ben ik, zo’n tien jaar geleden, op een dag begonnen mijn eerste cello te bouwen. Dat ging heel goed. Restauratie is 10x ingewikkelder, je kunt te maken hebben met houtworm, stukjes die vervangen moeten worden, hoe je een lijmklem kan plaatsen. Je wilt omdat het een klassiek (oud) instrument is zo weinig mogelijk veranderen, zoveel mogelijke het oude hout bewaren. Ook het restaureren van instrumenten doe ik al zo’n tien jaar.”
“Sinds een half jaar heb ik het ‘Atelier voor Strijkinstrumenten’ overgenomen van Bert Boon, ik verhuur nu ook allerlei snaarinstrumenten. Ik kende Bert Boon, want ik had in het verleden al gereedschap geleend van hem, hij zat in de Oosterstraat met zijn bedrijf. Inmiddels zijn er 350 violen in de verhuur, ik heb er een volledige baan aan.”
“Weet je, muziek is goed voor de ontwikkeling van de hersens, de fijne motoriek, het gevoel, dus geestelijk, fysiek en emotioneel.”
“Het gaat altijd om muziek in mijn leven.”