Is uw stofzuiger kapot of doet uw DVD-speler het niet meer? Geeft een lamp plotseling geen licht meer of zit er een naad los in uw favoriete broek of jurk? Is de kat in de gordijnen gaan hangen en prijkt er nu een gat in? Wellicht biedt het Repair Café dan uitkomst. Iedere laatste zaterdag van de maand, tussen 13.00 uur en 16.00 uur, komen ongeveer twintig vrijwilligers bijeen in de grote zaal van wijkcentrum ‘bij Van Houten’ aan de Oliemuldersweg, om herstelwerkzaamheden te verrichten aan wat mensen uit de buurt zoal inbrengen. Iedere medewerker heeft zijn eigen specialiteit. Behalve dat wijkbewoners hiermee geholpen worden, voorkomt het Repair Café onnodige verspilling. Vaak worden spullen die op zich nog bruikbaar zijn, door ons te snel afgedankt.
“We garanderen niet dat we alles kunnen maken”, vertelt een medewerker die even niets te doen heeft. “Soms lukt het niet. En het komt nogal eens voor dat iemand eerst in de winkel een bepaald onderdeel moet ophalen dat vervangen moet worden. En het gaat om kleine herstelwerkzaamheden. We zetten dus niet een hele trouwjurk in elkaar. Maar een scheur herstellen, is geen probleem.”
Lub Snijder, opbouwwerker bij het WIJ-team in de Oosterparkwijk, coördineert met wijkbewoners de werkzaamheden. Hij legt uit dat het Repair Café in onze wijk afwijkt van vergelijkbare cafés elders. “Het gaat hier niet formeel aan toe. Zo worden de gegevens van de mensen die iets inbrengen niet genoteerd. En het sociale aspect is heel belangrijk. Het gaat ons er in de eerste plaats om verbinding te leggen tussen mensen, om contact tot stand te brengen. Dat er ondertussen ook spullen worden gerepareerd, is mooi meegenomen. En we leggen bij het herstelwerk uit wat we doen en hoe we het doen. Zodat de eigenaar het een volgende keer eventueel zelf kan oplossen. Of het nu lukt of niet – het is de bedoeling dat iemand met een goed gevoel de deur uit gaat.”
Een andere medewerker haalt ondertussen een stofzuiger uit elkaar en gaat op zoek naar het mankement. De eigenares kijkt toe hoe hij sleutelt in het inwendige van het apparaat. “Ik heb de pech dat de garantie net verlopen was toen de stofzuiger kapot ging,” legt ze uit. “Ik zou aan de leverancier vervoerkosten en inbrengkosten moeten betalen, nog voor er ook maar iets is gedaan. Dat loopt al snel in de papieren. Het Repair Café is voor mij een uitkomst.” De medewerker lijkt inmiddels het euvel te hebben gevonden. Hij gaat ermee aan de slag.
Iedere laatste zaterdag van de maand, tussen 13.00 uur en 16.00 uur, zijn medewerkers van het Repair Café aanwezig in wijkcentrum ‘bij Van Houten’ aan de Oliemuldersweg. Contactpersoon: Lub Snijder. lub.snijder@wij.groningen.nl Tel.: 06-55465099. Algemene informatie is te vinden op www.mijnoosterparkwijk.nl