Jeroen Smit is de nieuwe manager van de Jumbo aan het Linnaeusplein 55 in de Oosterparkwijk. We spraken met hem over de winkel, de corona, de wijk en over hem zelf. Het blijkt dat de winkel nog mooi kan groeien in de wijk, niet in oppervlak maar in betekenis.
Hij heeft twintig jaren in de stad gewoond, was een échte student toen en nam dus goed de tijd voor zijn studie Commerciële Economie. Is bij Super de Boer gaan werken en ging zo mee naar de Jumbo. Hij kent de Oosterparkwijk van het voetballen, kwam daar graag naar kijken. Was echt een voetbalfan en is dat nog steeds.
Jeroen Smit komt van oorsprong uit Peize en woont nu al een jaar of twee in Engelbert, met echtgenoot en dochter van twee. “Kan heen en weer fietsen”, zegt Jeroen en bij slecht weer is het even puzzelen wie de auto en wie die dag de bus neemt.
Onlangs heeft hij fietsend de wijk verkend, met Nathalie van de Garde van het WIJ-team Oosterpark als gids. Fietsend langs alle instanties, de nieuwbouw en de authentieke delen van de wijk. We vragen Jeroen wat hij vindt van de plek die de Jumbo heeft in de wijk. Jeroen: “Mensen denken vaak dat je er alleen voor de boodschappen bent, maar het ook een ontmoetingsplek.”. Want de mensen kennen elkaar, iedereen op de vloer kent elkaar. Ook aan de kassa staan vertrouwde gezichten. Dat zijn vaak jongeren uit de wijk die werken en bijvoorbeeld sparen voor een telefoon of een scooter. Dan is de winkel dus een ontmoetingsplek, die belangrijker is dan mensen wellicht denken. Je gaat er ook even op uit als klant, als je komt voor de boodschappen.
Op de vraag of Jeroen nog dingen anders gaat doen, komt hij met een lang en uitgebreid antwoord. “Eerst moet je de abc’tjes op orde hebben: mooie, volle, nette winkel. Dat moet er eerst zijn.”, zegt hij. Vanuit zijn ervaring bij de andere supermarkten waar hij werkte, weet hij dat je altijd een speerpunt uit een winkel kunt halen. Om echt iets beter te gaan doen. Welke dat is voor de Jumbo Oosterpark is nog niet te zeggen, Jeroen zit nog in zijn eerste 100 dagen en heeft nog niet besloten. Ook de corona maakt het wat lastig: “Als we code oranje worden [is inmiddels gebeurd, we zitten op het niveau “Zorgelijk”, red.] dan wordt het spannender. Je krijgt dan vanuit de overheid meer controle, vooral of je alles achter de schermen in de winkel goed op orde hebt.”, legt Jeroen uit. Achter de schermen: “Karretje is al lang verplicht, maar ook de kantine en de opslag moet goed zijn ingericht.” Dat blijkt echt serieus werk voor een winkel en dat komt nu eerst.
Over corona en goed lopende producten: wat loopt nu het hardst? Dat zijn spullen voor handen wassen en ontsmetten. Plus andere schoonmaakspullen. Ook eten mensen nu minder buiten de deur en dan halen ze wat meer luxeproducten in de winkel. En het wc-papier? “Dat was even een paar dagen op.”, zegt Jeroen, dus dat ging uiteindelijk eigenlijk nergens over.
De Jumbo groter laten groeien
De Jumbo groter laten groeien gaat niet over het oppervlak, maar over de rol van de winkel in de wijk, de klanten en de medewerkers van de Jumbo. Want je kunt veel ontwikkeling hebben samen met je publiek, vooral als je niet kijkt hoe het was, maar hoe het kan worden. Bijvoorbeeld de betrokkenheid met de klanten en de medewerkers vergroten. “Het is fijn als onze mensen met een glimlach naar het werk gaan en later naar huis. Dan heb je ook een glimlach erbij tijdens het werk. En dat merken klanten ook!”, legt Jeroen uit. En zo’n glimlach, die kun je niet bestellen. Daar moet je voor zorgen. Door training te geven, of door ontwikkelen te bespreken en dan te zoeken naar wat een medewerker kan en wil. “Daar word je vrolijk van”, zegt Jeroen met plezier in zijn stem.
Wat wens jij de mensen in de wijk toe?
“Ik wens ze eigenlijk meer geluk en plezier toe. En ik hoop dat ze dat krijgen als ze meedoen met hoe de wijk zich aan het ontwikkelen is. Die wordt steeds mooier. Hoop dat iedereen daarin meegaat.”. Hij sluit af met: “Ik wens de wijk veel saamhorigheid. Vooral met de verschillende achtergronden die er in de wijk wonen.”. Dat klinkt prachtig en Jeroen kondigt aan dat hij met WIJ-team Oosterpark gaat kijken hoe hij kan helpen de wijk te ontwikkelen.