In het kader van uitvoeringsprogramma ‘Doorwaadbare Stad’ is de gemeente van plan om op heel veel doorgaande wegen de snelheid te beperken tot 30 km/u. De eerste van de 37 straten die ze willen aanpakken is de Zaagmuldersweg. Een belangrijk doel van het nieuwe ontwerp is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Er wordt soms erg hard gereden op de Zaagmuldersweg. Sinds 2014 hebben er maar liefst 52 ongevallen plaatsgevonden, waarbij in totaal 11 mensen gewond zijn geraakt. Een lagere snelheid leidt tot minder ongelukken.
De afgelopen maanden heeft een zogenaamde klankbordgroep, bestaande uit bewoners van de Oosterparkwijk, samen met het ontwerpteam aan de plannen gesleuteld. De BO heeft meegekeken om te zien in hoeverre deze bewoners daadwerkelijk konden meepraten over het ontwerp. Ondanks enige wijzigingen bleek dat bewoners weinig mochten inbrengen. Veel van wat er nu ontworpen is staat namelijk al vast, omdat het ontwerp moest voldoen aan een drietal nota’s van de gemeente die aanvullende eisen stellen aan het invoeren een lagere maximumsnelheid.
Het is goed denkbaar dat er minder parkeerplaatsen overblijven in de nieuwe plannen. De ‘insteekparkeerhavens’, zoals de parkeerplekken ter hoogte van Ons Belang en die tussen de Hortensialaan en de Slachthuisstraat, worden opgeheven. In plaats daarvan kunnen bewoners voortaan parkeren langs de straat. Omdat het door het minder aantal parkeerplekken mogelijk lastiger wordt de auto kwijt te raken, kan de parkeerdruk in de omliggende straten toenemen.
De Bewonersorganisatie Oosterparkwijk is over het algemeen geen groot voorstander van het verminderen van het aantal parkeerplekken in de wijk. Als de gemeente Groningen het autobezit in de stad wil verminderen bereik je dat eerder door goede alternatieven aan te bieden, zoals het stimuleren van deelautobezit en het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer. Zulke alternatieven werken volgens ons beter dan autobezitters het leven zuur te maken.
Doordat genoemde insteekparkeerplaatsen verdwijnen, zullen de stoepen op sommige plekken breder worden. Er zullen meer bomen en extra groen aangeplant worden. Het idee is dat er dan op bepaalde plekken zitelementen worden geplaatst. Wat het laatste betreft: wij zijn van mening dat deze zo moeten worden ingericht dat ze geen overlast voor omwonenden opleveren.
In de plannen zijn verder gekleurde fietsstroken ingetekend en worden de kruisingen duidelijker aangegeven. De gemeente verwacht dat door de aanleg van de fietsstroken de Zaagmuldersweg veiliger wordt voor fietsers. De bus blijft wel gewoon door de straat rijden, maar zal door de versmalling van de weg vaker achter fietsers moeten blijven rijden, totdat er ruimte is om die in te halen. Na het goedkeuren door de gemeenteraad zal er snel met de werkzaamheden worden begonnen. De BO zal de aanpassingen als een zowel kritisch als betrokken speler volgen en houdt jullie op de hoogte.
Foto: Frans Geubel