Makkelijk elektrisch autorijden met EasyDriving

Als jij voor het milieu bent, zelf wel wat wilt doen tegen
het verder opwarmen van de aarde of de zeespiegel wel ongeveer wil houden waar
die nu is, dan is overstappen op een elektrische auto een goed idee. Maar die
zijn duur in de aanschaf, vooral nadat de overheid de echt aantrekkelijke
regelingen heeft teruggedraaid.

Dan is een elektrische auto delen een mooie nieuwe optie: jij koopt helemaal geen auto meer maar voor 60€ per jaar mag jij wel een elektrische auto gebruiken wanneer dat jou uitkomt. En alleen als die wordt gebruikt, zijn er kosten.

EasyDriving

We zijn in gesprek met Renée Kruiter van EasyDriving. Zij is
bezig om begin 2020 de eerste elektrische deelauto in de Oosterparkwijk te
regelen. Die komt op de Dirk Huizingastraat bij nummer 11 te staan en zodra de
gemeente de laadpaal geregeld heeft kan het los.

Ze rekent ook voor waarom het gebruiken van een deelauto uit
kan in vergelijking met het zelf bezitten van een auto. Niet alleen in geld
overigens, de voordelen zitten veel meer in minder uitstoot (je gaat van 100%
CO2 naar 25% of zelfs 0% als je op groene stroom oplaadt), het wegvallen van
onderhoud (je gaat van 100% onderhoudskosten naar 0%) en het wegvallen van
parkeerkosten in de stad (als er op die plek ook betaalautomaten zijn).

De stap maken

De grote stap die gemaakt moet worden, als er belangstelling is voor de voordelen, is anders tegen het bezitten van een auto aankijken. Een paar gedachten waar misschien wat aan gewerkt moet worden:

  1. Ik wil een mooie wagen voor de deur want dat is status;
  2. Ik wil een ruime en prettige wagen hebben, voor de lange trips zoals in de zomervakantie naar het buitenland;
  3. Ik wil een eigen auto hebben want dan heb ik die altijd tot mijn beschikking;
  4. Ik wil een eigen auto hebben want dan deel ik die met niemand en mag ik er een enorme zooi in maken.

Heb jij geen van deze bezwaren, dan kun je morgen al met de
deelauto aan de gang. Is het gevoel van status er wel of is een luxe auto voor
lange trips maken belangrijk: dan kan met het EasyDriving abonnement een
simpele Nissan Leaf deelauto geleend worden, maar net zo goed een sjieke Tesla
model S. Dan kan 50 weken in het jaar een simpele wagen gedeeld worden en twee
weken per jaar zoeft dan het gezin elektrisch door Europa. Toch mooi twee weken
topstatus! In plaats dat je dan zegt “Ik heb een Tesla!” hoeft dat alleen
omgebogen te worden naar “Ik rijd een Tesla!”. Naast alleen maar een deelauto
hebben bestaat een combinatie ook: dan is een kleine en goedkope wagen in bezit
voor het hele jaar en wordt een elektrische luxe wagen gedeeld voor de trips
waarbij dat belangrijk is.

Maar als jij zo’n rommelmaker bent en de auto meer ziet als een extra kamer die volgestouwd mag worden met spullen of waarvan de achterbank gebruikt wordt als stortplaats voor lege flesjes en verpakkingen van snoep of McDonalds-afval, dan wordt het delen van een auto wel lastiger…

Flexibiliteit eigen auto

De flexibiliteit van een eigen auto is hoger dan die van een
deelauto. Want die deelauto kan natuurlijk door een ander al in gebruik zijn.
Maar dan mag met het EasyDriving-abonnement gekozen worden voor een andere
deelauto, die wat verderop in de stad staat. De ervaring leert dat het maar
zelden voorkomt dat er geen auto beschikbaar is. Ook hebben de vaste delers van
een deelauto vaak een WhatsApp-groepje om het plannen van het gebruik glad voor
te bereiden.

De deelauto is er nog niet in de Oosterparkwijk, maar net aan de andere kant van het Oosterhamrikkanaal, aan de J.C. Kapteynlaan bij nummer 19, staat er eentje. Om uit te proberen is een abonnement van drie maand nemen te overwegen. Dan kijkenof het bevalt.

De laadpaal met twee oplaadpunten op de J.C. Kapteynlaan, met de Nissan Leaf (zonder opzichtige reclame).

En dat ben ik gaan uitproberen. Het bevalt, maar is even wennen.

Proefrit maken

De Nissan Leaf is beschikbaar op vrijdagmiddag en ik ga met
twee dames op pad voor een kopje koffie met een taartje aan de Hoornse Plas. De
Rietschans is ongeveer 13 km rijden vanaf huis en met het halen en terugbrengen
van de leenauto heb ik 30 km nodig, blijkt achteraf. Vanwege de koffie en het
gesprek ben ik twee uur van huis met de wagen en dat kost dan 2 x 2,75€ plus 30
x 0,05€ = 7,00€ voor het transport van ons drieën. Koffie met gebak kostte
17,50€, wat meevalt want twee van ons deelden ook samen een taartje.

Wat wennen is dat ik de auto moet ophalen. De norm is dat er
maximaal 500 meter lopen nodig is naar de auto, liefst niet meer dan 100 meter.
Daarvoor heeft onze wijk 4 of 5 deelauto’s nodig en die zijn er nog niet. Ik
fiets ernaartoe want het is 2 km van mijn huis naar de J.C. Kapteynlaan. Dat is
nieuw, naar de auto fietsen.

Ook nieuw is dat de auto met een dikke kabel aan de laadpaal zit zodat ie altijd helemaal vol is als deze wordt opgehaald. De kabel moet losgekoppeld en mag daarna in de achterbak. Nieuw is ook de auto openmaken en starten. Daar heeft de deelauto namelijk geen sleutels voor nodig. Openmaken gaat met een Onze Auto-app en starten gaat met een startknop. De motor maakt geen geluid maar er is wel een mooie pingel en er gaat een scherm aan die laat zien waar de auto is. Nieuw is de automaat, die alleen vooruit, achteruit en parkeren kent.

Het is wennen

Plus, het is wennen aan de actieradius van de auto. Er is te
zien hoeveel lading in de accu zit, maar ook hoe ver de auto denkt ermee te
kunnen rijden. Bij mij staat er 130 km, wat behoorlijk veel meer is dan de
gegarandeerde 80 km van een Nissan Leaf. Het is duidelijk een auto voor korte
ritten: naar familie in de buurt van de stad, voor een boodschap, voor spullen
vervoeren of afvoeren en zo meer. Voor langere trajecten is de Hyundai Kona
Electric een betere keuze. Maar goed, 130 km valt me mee. Het is koud en ik zet
de verwarming op 18 graden en de blazer op twee. De auto doet dat gehoorzaam én
legt uit dat er nu nog maar 110 km gereden kan worden… Alles wat stroom kost
heeft invloed op hoe ver er gereden kan worden. Die 80 km op een lading lijkt
toch een verstandige limiet te zijn. Dat is bij een brandstofauto niet anders,
maar daar merkt de bestuurder er niet veel van.

Rijden met de elektrische Nissan Leaf is een wonderbaarlijke
ervaring: er is geen geluid, een beetje het suizen van de banden over het
asfalt ongeveer. Op de snelweg is de wind om de auto te horen, meer niet. Dat
is echt wennen maar ook wel genieten. Ik haal de dames thuis op en laat zien
hoe vlot zo’n elektrische auto wel weg wil rijden. Heb meteen één van de dames
aan het gillen dat je hier maar 30 mag. Daar was ik inderdaad in een paar
seconden al wel overheen. De remmen werken ook prima, ontdekte de dame direct.

Bij het terugbrengen van de auto, wordt deze weer aangesloten op de laadpaal waar hij thuishoort. Daar is opladen inbegrepen in de kosten en de auto mag praktisch leeg achtergelaten worden. Voor onderweg laden is een laadpas nodig. Of een laadpaal waar gratis of met betaalpas opgeladen kan worden. Dat is nog wel even uitzoeken merkte ik. De Lidl in Emmen heeft een gratis parkeren en gratis stroom laadpaal als daar de boodschappen worden gedaan (er zijn er vast meer die gratis zijn, maar ik moet naar Emmen af en toe, dus vond die locatie). Waar laadpalen staan, daar is een app voor.

Laadpalen in de Oosterparkwijk op dit moment.

De kosten

Als alle autokosten bij elkaar genomen worden, dan is met
12.000 km per jaar een Nissan Leaf delen ongeveer 60% van de kosten van het
bezitten van een VW Golf (3.700€ tegen 6.263€). Wordt er minder gereden,
ongeveer 5.000 km per jaar, dan is de Leaf ongeveer een kwart van de kosten van
de VW Golf (1.455€ tegen 5.542€). Boven 28.000 km per jaar is een eigen auto
goedkoper dan een deelauto. Dan wordt niet alleen de brandstof vergeleken, maar
wordt alles opgeteld: aanschaf, verzekering, wegenbelasting, onderhoud,
parkeerkaart en brandstof. De parkeerkosten in de Oosterparkwijk mogen er ook
nog bij, want de deelauto heeft een parkeerkaart in de stad (als er betaalpalen
staan). Naast de kostenvergelijk beidt de elektrische deelauto maar 25% van
deCO2 uitstoot, 0% van de onderhoudskosten, 0% verzekeringskosten, 0%
parkeerkosten in de stad, 100% ontzorging van het bezitten en is het sparen om
af en toe een nieuwe eigen auto te kunnen kopen ook over.

Het rendabel krijgen van de elektrische deelauto is iets van de lange adem. Er passen ongeveer 10 huishoudens op één auto, is de vuistregel. Die dan de deelauto ongeveer 40 uur per week in gebruik moeten hebben. Dan kan het allemaal uit. Dat duurt nog wel even en gelukkig zijn er partijen in Nederland die de overgangsfase willen bekostigen.

Lijkt het jou wat?

Voel jij er zelf wat voor om wat te doen aan de
energietransitie? Wil jij minder blik op straat, minder parkeerdruk en meer
groen? Wil jij een deelauto wel overwegen in plaats van jouw huidige auto of
ernaast als tweede auto? Dan kan er zelf nu al getest worden of de deelauto
bevalt met die in de buurt van de Oosterparkwijk staan. Met een groepje van zes
tot tien bewoners kan zelf een deelauto in de buurt aangevraagd worden. Na het
opgeven neemt het zeker een maand of drie voordat de vergunning en de laadpaal
geregeld is. Waar die exact komt is aan de gemeente overigens, die met
leverancier Allego de laadpalen in de stad regelt.

Vier of vijf deelauto’s in de Oosterparkwijk betekent dat 40 tot 50 bewoners van de 12.000in de Oosterparkwijk ervoor moeten gaan.

Zijn die al te vinden, is de vraag.

Meer informatie is de vinden op www.easydriving.eu. Daar staat ook het tarievenmodel voor de deelauto en kun je je aanmelden als belangstellende of je opgeven als nieuwe deelauto-rijder.