Auto huren in de Oosterparkwijk kan bij Doesburg

Doesburg autoverhuur zit al sinds 1955 in de Oosterparkwijk. Opa begon in de Professor Rankestraat, vader ging verder in de Jansenstraat, met VW Kevers.

De VW Kevers van vader.

Inmiddels zit het bedrijf al een tijd aan de Oosterhamrikkade Zuid, waarbij de huidige werkplaats een overblijfsel is van de groothandel Mees, die er vroeger zat. Die werd nog bevoorraad via het Oosterhamrikkanaal dat toen een vaarweg was door de Oosterparkwijk: je kon via het Gorechtkanaal naar het Damsterdiep bijvoorbeeld.

Groothandel Mees aan de Oosterhamrikkade.

In de Oosterparkwijk

Doesburg zit al jaren als bedrijf in de Oosterparkwijk en heeft veel volk dat vanuit de stad er een auto komt huren. Dat kan natuurlijk met de eigen auto – je kunt die parkeren zolang als je een auto huurt – maar eerder komen de klanten te voet, met de bus of op de fiets. Die fiets kan ook veilig geparkeerd, achter het hek.

De broers Doesburg willen graag in de Oosterparkwijk blijven: dicht bij de klanten, prima locatie voor onderhoud en opstellen van de auto’s en je bent zo de stad uit via de Petrus Campersingel of de Bedumerweg. Of dat kan is nog maar de vraag: de gemeente heeft haar oog op de hele Oosterhamrikzone laten vallen en naast een busbaan wil ze er ook meer woningen realiseren. Dan zit zo’n autoverhuurbedrijf wel wat in de weg…

Naar Duitsland

Als redacteur van de wijkkrant had ik vorige zomer zelf een vrachtwagen nodig voor het verhuizen van tante Janny: die komt terug naar Nederland en moet uit Quassel, Duitsland gehaald worden. Samen met maat Henk halen we de avond tevoren de vrachtwagen op en lekker vroeg in de ochtend rijden we al richting Duitsland.

De rit naar Duitsland.

Het is een prima vrachtwagen. Wil makkelijk 120 en dan blijft ie heerlijk bestuurbaar. Maat Henk is zelf groot rijbewijsbezitter en hij doet de bulk van het rijden. We spreken af dat hij ook al het manoeuvreren zal gaan doen, want ik ben alleen personenwagens gewend. Zonder aanhangwagen ook nog. Dat blijkt een goede afspraak te zijn, vooral als we ons er heel de tijd aan gehouden zouden hebben. Inpakken moet op twee locaties en toch zijn we redelijk vroeg in de middag ingepakt. Er wordt vrolijk en treurig tegelijk afscheid genomen en we kunnen terug op pad.

In Duitsland is de wagen ingepakt.

Maat Henk is moe en ik ga de eerste twee uur rijden. Eerst vanuit de oprit het hek uit en de weg op… rechtsaf want dat is korter. Maar Henk was er achteruit vanuit links ingereden en terwijl ik gas gaf vertelde hij met een korte kreet die leek op “Nee!”, dat je er niet zomaar de andere kant uit kunt dan hoe je er achteruit in bent gekomen. Want de bocht is dan te krap. Wist ik niet en ik luister ook niet direct. Dat is te horen, want vanachter de vrachtwagen klinkt in luid en duidelijk Duits dat er wat mis is. Ik heb het houten hek opzij gereden, met de zijkant van de auto. Gaf wat schade maar was klein. Werd bij terugkomst prima opgelost.

Blijven in de Oosterparkwijk

De gemeente wil graag bouwen op beide Oosterhamrikkades. Doen ze ook al driftig. Niet zelf, dat wordt overgelaten aan projectontwikkelaars. Zo gaat dat in de ontwikkeling van een stad.

De gemeente wil inmiddels graag dat Doesburg autoverhuur verkast naar de randen van de stad. Euvelgunne is wel prima, vinden ze. Daar horen auto’s te vertrekken, meent de gemeente, niet vanuit de randen van het centrum. Is wat voor te zeggen. Maar dan kan de klant amper nog te voet of met de fiets naar de autoverhuur. Dan moet je al een auto hebben om een auto te kunnen huren. Regel maar een busje, bedenkt de gemeente vrolijk. Jaap Doesburg denkt na en biedt de gemeente aan zelf een bouwwerk met woningen én autoverhuur te ontwikkelen. Diepe kelder of hoge begane grond en dan alle woningen erbovenop.

Over Doesburg autoverhuur voor de omgeving behouden, daar zijn de gemeenteraad en de fracties wel voor. Het heeft namelijk een waardevolle functie voor de wijk en de stad. Staat zelfs in het bestemmingsplan genoemd. Niet vreemd ook: het effect van meer huurauto’s gebruiken is wel ongeveer gelijk aan het effect dat meer deelauto’s gaan hebben: minder blik op straat. De kelder kan wel, maar het moet ingepast worden in de allure van de Oosterhamrikzone en dan denkt de gemeente eerder aan een rij winkels en winkeltjes dan aan een groot bedrijf. Als dat dan niet kan, kan Doesburg autoverhuur dan onder de nieuw aan te leggen brug over het Van Starkenborghkanaal een plek krijgen, vraagt Jaap Doesburg aan de gemeente. Die hoge brug die vanuit de Vinkenstraat al omhoog zal gaan richting het water. Want met de ruimte onder zo’n brug die al omhoogkomt, daar wordt toch niks mee gedaan met woningen. Daar kan prima een autoverhuurbedrijf naartoe verhuizen. Wil de uitvoerende kant van de gemeente niet, lijkt ze te ingewikkeld.

Dus, autoverhuur Doesburg blijft nog maar even zitten waar ze zitten. Praten en denken mee met de gemeente. Kan nog wel jaren duren voordat een goede plek gevonden wordt, die mooi past in de vernieuwing van de wijk én waar Doesburg zijn verzorgingsgebied kan blijven verzorgen.

Mocht de brug met de uitvalsweg er ooit komen, dan ben je ineens zó op de ring. Dat dan weer wel.