Al een jaar of vierentwintig zit Mahmoud Azzam in de fietsen. Bij Ferwerda, bij het Zwarte Schaap en twaalf jaar bij Mulder, eerst in Winschoten en daarna in de Oosterparkwijk. Inmiddels is het zijn eigen zaak en is hij zelf de ondernemer.
De wijk en de levendige straat bevallen hem prima. Ziekenhuis om de hoek, Gorechtkade voor de deur. Inmiddels heeft hij ook een DHL bezorgpunt, wat nogal wat volk trekt. Die ontdekken dan meteen dat er een fietsenzaak is in de Oosterparkwijk is en daar heb je wat aan. Aan de pakketjes verdien je bijna niets.
De Oosterparkwijk is een goede buurt. Zelf woont hij wat meer richting het centrum, maar wandelt elke dag met plezier de wijk in.
Zijn ingewikkeldste reparatie wat een e-bike. Er was iets met de accu, maar het was maar niet te vinden. Uiteindelijk moest alles uit elkaar en bleek het een draadbreuk te zijn in een draadje dat door het frame van de fiets liep. Dat was een tijd lang zoeken!
Sowieso is er wel wat te op te merken over de accu’s van e-bikes. Daar zit soms wel vier jaar garantie op, maar alleen het 1e jaar gaat goed. Daarna gaat elke accu achteruit, met ongeveer 10% per jaar. Na vijf jaar is de capaciteit 40% minder en dan komt de klant wel langs omdat je er nog maar ongeveer half ze ver mee kunt fietsen. Dan lijkt ie stuk, maar het is normale slijtage voor een accu.
Wat Mahmoud geleerd heeft is het belang van bezorgen en ophalen van een fiets. Daar heeft hij een bus voor. Bij een nieuwe is dat standaard, maar voor klanten die een stukke fiets niet goed zelf naar de winkel kunnen brengen kan deze ook gehaald worden. Kost €4 om de benzinekosten te dekken en bij reparaties boven de €50 is het zelfs gratis. De gerepareerde fiets haalt de klant dan zelf wel op, want naar de winkel lopen mag geen probleem zijn en terug naar huis gaat weer op de fiets.
Zijn mooiste reparatie is een fiets van ruim dertig jaar oud. Met een vreemd binnenwerk dat je nergens meer ziet en waar je niets voor kunt krijgen. Toch aanpakken en eraan knoeien en knutselen totdat ie het weer doet. En als dat dan lukt, dan voel je je trots. Proefrit maken om zeker te weten dat alles werkt en dan goed werkend weer afleveren.
En altijd de banden even op spanning brengen als een fiets gerepareerd wordt. Dat is wel zo prettig en spaart de banden.
Zijn ervaringen met de Oosterparkers als klant is zonder meer positief. Maar een ontevreden Oosterparker komt beslist klagen en daar moet je dan wel tegen kunnen. Komen ze onderling dan altijd wel uit.
Advies voor het restant van de zomer: te veel zon is slecht voor de banden. Dus een fiets in de schaduw of in de schuur houdt het langer vol dan eentje vol in de zon…